• Identiteit
  • Team
  • Schoolgids (pdf)
  • Tijden
    • Opvang en lestijden
    • Vakanties en vrije dagen
    • Verlofaanvragen
  • Schoolplein
  • Rijke schooldag
  • Privacy
  • Contact
  • Onderwijs op maat
    • Missie, visie en waarden
    • Groepsdoorbrekend werken
    • Toekomstgericht onderwijs
    • Wereldburgers
    • International Primary Curriculum (IPC)
  • Schoolklimaat
    • Kanjerschool
    • Gedragsafspraken
    • Meldcode
    • Klachtenregeling
  • Kwaliteitszorg
    • Leerlingtevredenheid
    • Oudertevredenheid
  • Passend onderwijs
  • Overgang naar het voorgezet onderwijs
  • School ondersteuningsprofiel (pdf)
  • Peuterschool
  • Buitenschoolse opvang
  • Medezeggenschapsraad
  • Ouderwerkgroep
  • Financieel Fit
  • Peuters
  • Unit 1
  • Unit 2
  • Schakelgroep
  • BSO
  • Kennismaken
  • Meekijkdagen
  • Stage lopen
  • Vacatures
  • Contact

Unit 1

 

Welkom op de pagina van Unit 1

 

In deze klas zitten 4 groepen bij elkaar. Waar samen kan wordt samen gewerkt, waar nodig wordt apart gewerkt. Groep 1/2 zit vaak bij elkaar, met groep 3 tot de kerstvakantie nog veel aansluitend. Deze kinderen hebben meer recht op o.a. buitenspeeltijd en naast het leren lezen, schrijven en rekenen ook nog wat extra speeltijd. Bij groep 4 wordt in het eerste half jaar veel geinvesteerd in het zelfstandig werken, zodat als groep 3 er vaker bij komt na de kerstvakantie zij al het goede voorbeeld kunnen laten zien. Dit zorgt weer voor een mooie doorlopende leerlijn richting groep 5 (unit 2).

 

Hoe werkt dit nu precies: 

Groep 1-2:

We werken met dagritmekaarten, waardoor de dag een duidelijke structuur krijgt. Dagelijks starten we met een inloop. Dit geeft ouders de gelegenheid om even in de klas mee te kijken. Jonge kinderen leren door te spelen. Voor hen loopt spelen en werken daardoor vloeiend in elkaar over. We geven thematisch onderwijs volgens de IPC methode (International Primary Curriculum). Een vorm van werken waarin d.m.v. onderzoek, samenwerken en bewegend leren op een betekenisvolle manier alle vakken met elkaar verbonden zijn. De inbreng van de kinderen is hierbij dus van groot belang. We bespreken wat we nodig hebben om over het thema te kunnen spelen. Waar mogelijk gaan we op pad om te zien hoe het in de echte wereld gaat. En we onderzoeken hoe we thuis met het thema omgaan. Gedurende dit proces zorgt de leerkracht dat er diverse doelen en vaardigheden aan bod komen. We sluiten aan bij het thema van groep 3 en 4.

Groep 3: 

Er wordt lesgegeven in niveaugroepen, waarbij er gekeken wordt naar wat het kind al kan en waar het kind extra begeleiding nodig heeft. Zo kan het zijn dat je bij taal in een plusniveau komt, terwijl je bij rekenen extra begeleiding krijgt. Na instructie van de leerkracht, volgt de zelfstandige verwerking. Soms met een verlengde instructie van een ondersteuner of de leerkracht zelf. 

De middagen staan in het teken van IPC (International Primary Curriculum). Een thematische vorm van werken waarin d.m.v. onderzoek, samenwerken en eigen leervragen op een betekenisvolle manier de zaakvakken met elkaar verbonden zijn. De kinderen ontwikkelen zich met IPC tot wereldburgers en hebben meer plezier in het leren. Ze worden bewuster van hun groei en weten waarom en hoe ze nieuwe dingen leren. 

Om de overgang naar groep 3 vloeiend te laten verlopen, speelt groep 3 in het eerste half jaar extra buiten en werken ze regelmatig in de kleutergroep.  

 

Groep 4:
Krijgt na de inloop een instructie en kan vervolgens tot de pauze zelfstandig aan de slag met de taken. Er is voor deze groep ook een weektaak, hierop kunnen de kinderen zien wat ze mogen en moeten doen als ze klaar zijn. Aan het begin van het schooljaar wordt dit rustig opgestart en geoefend met veel begeleiding van de leerkracht. 

Taal en spelling krijgen de kinderen ook met aparte instructie van de leerkracht, de andere groepen zijn in een ander lokaal aan het werk. Zo is er voldoende ruimte en rust voor de kinderen om hieraan te wennen. Na de kerst zal het vaker voorkomen dat er gewisseld wordt met instructie tussen groep 3 en groep 4, om te werken aan de doorgaandelijn richting unit 2. 

 

Nieuwsgierig geworden? Bekijk de verschillende nieuwsberichten of de socials voor een kijkje in de klas.

OB

OB

OB

Lees verder
onderbouw

Afscheid groep 3

Goedenavond,
 
Vandaag heeft de onderbouw afscheid genomen van groep 3. Na de voorjaarsvakantie sluiten zij namelijk bij de middenbouw aan. Dit konden wij niet zomaar voorbij laten gaan, dus is groep 3 feestelijk de onderbouw uitgegleden 🎉
Vandaag was een leuke dag met…

onderbouw middenbouw groep 3 samen feestje

Bezoek van de brandweer!🚒


We kregen de brandweer op bezoek naar aanleiding van de brand op oudejaarsavond. De leerlingen mochten vragen stellen over de brand en vragen stellen aan de brandweermensen zelf. Ook mochten we een kijkje nemen in de brandweerauto.

onderbouw middenbouw bovenbouw

Nieuwsbrief onderbouw

Beste ouders/verzorgers,
 
In de bijlage vinden jullie de eerste nieuwsbrief van dit schooljaar. Hierin staan ook een paar belangrijke punten, dus het is fijn als jullie deze doornemen.
 
Groeten July

onderbouw ouders

Thema kunst

Ons thema kunst hebben we afgesloten met een museum, samen met de peuters hebben wij een museum ingericht en hebben wij een uitnodiging gemaakt die we hebben uitgedeeld. Wat waren wij trots op onze kunstwerken! 
 
We hebben veel complimenten gekregen van iedereen die ons…

onderbouw ondernemend eigenheid samen peuters

Letterkastje

We zijn druk bezig om ons letterkastje te vullen. De letterdief bracht ons een opdracht mee in zijn rugzak. Zoek zoveel mogelijk spullen die beginnen met de letter K. 
Dat lukt ons al aardig, kijk maar eens in onze kast. Om beurt krijgen de kinderen de letterkoffer mee. Ze mogen er 2…

onderbouw eigenheid ondernemend kwaliteit samen

een spoor

Een spoor
Een spoor in de klas! Waar komt dat vandaan? Wie heeft het spoor gemaakt? We hebben het spoor gevolgd, maar in de speelzaal verdwijnt het. We hebben door de hele school gezocht. We hebben wel aanwijzingen gevonden dat er een dier in school is geweest: krassen op de tafel, blaadjes,…

onderbouw

IKC De Optimist


Lijsterstraat 1

1781 WC Den Helder

Tel: 0223-619447

Locatie


 

De Optimist op social media


Snel naar


Home

Kindcentrum

  • Identiteit
  • Team
  • Schoolgids (pdf)
  • Opvang- en lestijden
  • Vakanties en vrije dagen
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Onderwijs

  • Missie, visie en kernwaarden
  • Groepsdoorbrekend werken
  • Toekomstgericht onderwijs
  • Wereldburgers
  • IPC
  • Kanjerschool
  • Passend onderwijs

Opvang

  • Peuterschool
  • BSO

 

 


Vanaf de waterkant

  • MR
  • OWG

De Roergangers

  • Peuters
  • Onderbouw
  • Middenbouw
  • BovenbouwBSO

Vaar eens mee

  • Kom kennismaken
  • Meekijkdagen
  • Stage lopen
  • Vacatures

 

Zoeken


Op De Optimist vaar je je eigen koers!

Copyright 2025 - IKC de Optimist
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Webdesign